пятница, 15 декабря 2023 г.

Где находилась ятвяжская земля в XIII веке по письменным источникам?


Галицко-Волынская летопись: 


Въ лѣто 6735. Повоевша ятвязи около Берестия

Въ лѣто 6737. Сама же идоста на войну, остависта же в Берестии Володимера Пиньского, и угровьчаны и берестьяны стеречи землѣ от ятьвязь.


Въ лѣто 6756. Василко бо бѣ возрастомъ середний, умомъ великъ и дерзостью, иже иногда многажды побѣжаше поганые, или иногда многажды посылающима има на поганыя. Еже Скомондъ и Боруть[301] зла воиника, иже убьена быста посланиемь. Скомондъ бо бѣ волъхвъ и кобникъ нарочитъ, борзъ же бѣ, яко и звѣрь, пѣшь бо ходя повоева землю Пиньскую, иныи страны, и убьенъ бысть нечестивый, и глава его взотъчена бысть на колъ. И во иная времена Божиею милостью избьени быша погании, ихже не хотѣхомъ писати от множества ради.


Въ лѣто 6768. Посла же по Лва, сына си, и по люди своя. И приѣхаша в городъ Мѣлникъ. Хотящу ему ити к Городну, и всимъ тоснующимся, и бысть вѣсть из ляховъ у короля Данила, яко татаровѣ на Ятвязѣхъ суть.

Лвови же рекшу, яко: «Вои твоя голодна есть и кони ихъ». Он же отвѣщавъ и рече ему: «Пошлемь сторожѣ ко Визнѣ». Вдасть же Данило король брашна воемь до досытка и конемь ихъ.

Послано бо быста преже два посла во Ятвязѣ увѣдатъ о братѣ. Татаромъ же приехавшимъ во Ятвязѣ, ята быста посла и прашаше: «Гдѣ есть Данило?» Она же отвѣщаста: «В Милници есть». Онѣм же рекшимъ, яко: «То есть мирникъ нашь, братъ его, воевалъ с нами. Туда идемь».

Сторожем же изминувшимся с ними, они же проидоша ко Дорогычину. Бысть же вѣсть Данилу, послаша Лва и Шварна вонъ и Володимера, река имъ: «Аще вы будете у мене, вамъ ездѣти в станы к нимъ, аже ли азъ буду»..

    Русские князья послали сторожу к городу Визне на реке Нарев, дабы узнать о брате Данилы. Татары же поехали из ятвяжской земли к Дрогичину надбужскому, ища Данилу. И, таким образом, две сторожи разминулись друг с другом. Вполне очевидно, что земля ятвягов находилась за Наревом к северу, где Элк, Олецко, Пыш, Райгруд. 

Въ лѣто 6787. Голодъ бысть по всей землѣ: и в Руси, и в Ляхох, и в Литвѣ, и въ Ятвязехъ. Посем же ятвязѣ прислаша послы своя к Володимирови, тако рекуче: «Господине княже Володимере, приѣхали есмя к тобѣ ото всихъ ятвязь, надѣючесь на Богъ и на твое здоровие. Господине, не помори насъ, но перекорми ны собѣ! Пошли, господине, к намъ жито свое продаятъ, а мы ради купимъ. Чего восхочешь: воску ли, бѣли ль, бобровъ ли, черныхъ ли кунъ, серебра ль, мы ради дамы».

Володимерь же из Берестья посла к нимъ жито в лодьяхъ по Бугу с людми с добрыми, кому вѣря. Идущим же имъ по Бугу, и тако возиидоша на Наровь, и поидоша по Нарови. Идущимъ же имъ, и придоша подъ городъ подъ Полтовескъ,[462] ту же сташа на нощь опочиватъ собѣ. И тако избити быша вси подъ городомь в ночь, жито поимаша, а лодья потопиша. Володимѣръ же искашеть сего, велми хотя увѣдати, кто се учинилъ. А ко Кондратови,[463] брату своему, слашеть, тако река ему: «Подъ твоимъ городомъ избити мое людье, любо твоимъ повелѣниемь или иного. Ты вѣдаеши во твоей землѣ, повѣжь». Кондратъ же запрѣся: «Я не избивалъ, а иного не вѣдаю, кто избилъ». Олны же повѣдѣ Володимеру уй его князь Болеславъ[464] на сыновча своего на Кондрата, тако река: «Без лѣпа ти ся прить, а самъ ти избилъ твои люди». Тогда Болеславъ в нелюбьи живяше со сыновцемь своимъ Кондратомъ. Болеслав же рече Володимѣрови: «Увѣдайся с нимь, великъ бо соромъ возложилъ на тя, а сложи с себе соромъ свой». Володимеръ же посла на Кондрата рать свою, и воеваша по сей сторонѣ Вислы, и взяша полона много. Посем же Кондратъ присла ко брату своему Володимеру, мира хотя с нимь. Володимиръ же умирися, и начаста быти во велицѣ любви. Володимеръ же и челядь ему вороти, што была рать повоевала.

Была отправлена лодка к ятвягам из Бреста по Бугу, а затем по Нареву, которая была ограблена в Пултуске Мазовецком, из-за чего случился конфликт с Конрадом Мазовецким. 


Въ лѣто 6743. Веснѣ же бывши, поидоста на ятвезѣ, и приидоста Берестью, рѣкамъ наводнившимся и не возмогоста ити на ятвязѣ.




Въ лѣто 6758. Тое же зимы Кондратъ[319] присла посолъ по Василка, река: «Поидемь на ятвязѣ». Падшу снегу и серену, не могоша ити и воротишася на Нурѣ

Василько с Конрадом Мазовецким не смогли совершить поход на ятвягов и вернулись на реку Нурец.



Въ лѣто 6759. Посла к нему Данило и Василко, рекша ему, яко: «Добро видилъ еси от наю и изиди с нами на ятвезѣ». И у Болеслава помочь пояста Суда воеводу и Сигнѣва,[324] и сняшася во Дорогычинѣ, и поидоша, и преидоша болота, и наидоша на страну ихъ.
Федоръ Дмитровичь[327] крѣпко боря раненъ бысть, еже с тоя раны и смерть приятъ на рѣцѣ Наръви.[328] Ящелъту же рекшу: «Лѣпо есть сѣдѣти намъ! Аще ли жалуете насъ, то преже себе жалуйте, и бещестья своего: нашими бо головами сдержати честь свою»



Въ лѣто 6761. Тевтивилъ присла Ревбу[350] река: «Поиди к Нову-городу». Данило же поиде с братомъ Василкомъ и со сыномъ Лвом и с половци со сватомъ своимъ Тѣгакомъ,[351] и приде к Пиньску. Князи же Пиньсцѣи имѣяху лесть и поя ѣ со собою неволею на войну. И послаша сторожѣ литва на озерѣ Зьятѣ, и гнаша чересъ болота до рѣкы Щарьѣ.[352] Совокупивошим же ся воиемь всим, свѣтъ створиша, рекуще, яко: «Вѣсть уже есть на насъ». Прящим же ся имъ, не хотящимъ ити воеватъ, Данилъ же мудростью рѣчь створи, яко: «Срамоту имѣем от Литвы и от всихъ земль, аще не доидемь и вратимься. Наутрѣя же — рече — свѣтъ створим». Тоѣ нощи пославъ по всимъ воемь, рекый: «Поидете, да разумно будеть всимъ не хотящимъ ити на войну». И зрѣвше же воѣ пошедшиѣ, и сами нужею поидоша, инии же вси.



Наутрѣя же плѣниша всю землю Новгородьскую. Оттуда же возвратишася в домъ свой. Ятвязем же поѣхавшим на помощь Данилу, не могоша доѣхати, зане снѣзи велицѣ быша. Оттуда же возвратишася с помощью Божиею, приемше плѣнъ великъ.



Потом же посла с братомъ и со сыномъ Романомъ люди своя, и взяста Городенъ,[353] а сама воротистася от Бѣльска. Потом же посласта многы своя пѣшьцѣ и коньникы на град ихъ и плѣниша всю воотчину ихъ и страны их.


Когда Данило воевал против Миндовга, взял Гродно, Новогрудок, затем ворвался в Литовскую землю, то запросил помощи от ятвяг, однако те не пришли. Отсюда четко явствует, что ятвяги не жили возле Гродна или Новогрудка. 


В лѣто 6763. Данилу же королеви, ставшу в дому Стѣкинтовѣ, принесе к нему Левъ оружье Стѣкинтовъ и брата его и обличи побѣду свою. Отцю же его королеви в радости бывши величѣ о мужьствѣ и дерзости сына своего. Коматови же приѣхавшу от ятвязь, обѣщевающимся имъ в работѣ быти. Ляхом же исполнившимся зависти и льсти, наченшимъ прияти поганымъ. Се же увѣдавь Данило король, повелѣ воевати землю Ятвяжьскую, и домъ Стѣкинтовъ всь погубленъ бысть, еже о донынѣ пусто стоить. Данилу же королеви, идущу ему по езеру, и видѣ при березѣ гору красну и градъ бывши на ней, преже именемь Рай.[376] Оттуда же приде в домъ свой.

    Данило, возвращаясь из ятвяжской земли(или через ятвяжскую землю?), проехал мимо Райгруда. 

Въ лѣто 6764. Поиде Данило на ятвязѣ с братомъ и сыномъ Лвомъ и с Шеварномъ, младу сущу ему, и посла по Романа в Новъгородокъ. И приде к нему Романъ со всими новгородци и со отцемь своимъ Глѣбомъ[384] и со Изяславомъ со Вислочьскымь,[385] и со сее стороны приде Сомовитъ со мазовшаны и помочь от Болеслава со судомирци и краковляны. И бысть рать велика, якоже наполнити болота ятвяжьская полкомъ.

Новогрудский, Свислочьский князья участсвуют в походе на ятвягов. 


Белорусско-Литовские летописи:



И довЂдался князь великыи Наримонт, иж мешкають мужики на пущи Доинова ятвеж, a пана над собою не мають. И пошол на них, и они не противячися поддалися и поклонилися ему, и он, оставъши им господарем и взявъши их, дал брату своему Троиденю за вдЂл. И князь великыи Троидень \л.72об.\ наидеть гору красну и хорошу над рекою Боброю, и там зарубить город, и назоветь его Раигород, и прозовется великим князем ятьвезским и доиновъским.


Петр Дусбургский


Жители Пруссии не собирались ждать, пока их будут порабощать, и переселялись. 

1274 г.? Осенью того же года братья снова начали вторгаться в Погезанию, разграбляя и опустошая эту землю, не жалея ничего, ни домов, ни имущества, и убивая всех людей на этой земле, молодых и старых, мужчин и женщин. Однако небольшая часть из них спаслась и бежала в сторону Литвы, в волость замка Гартен, где спасла себя и свой народ от уничтожения. Вот так эта область была опустошена.

1276 г. По сем же приидоша Проуси къ Троиденеви, из своея земли неволею предъ Немци. Он же прия я къ собе, и посади часть въ Городне, а часть их посади оу Слониме. Володимеръ же сдумавъ со Лвомъ и с братомъ своимъ, пославша рать свою ко Вослониму, взяста ѣ, а быша землѣ не подъсѣдалѣ.


Historia Litvana, А. В. Коялович


1264. ( О Подляшье) сейчас этот край называемый Подляшьем: здесь много поляков, русских и литовцев, смотря, которого края угол ближе которому народу.

Конрад фон Тирберг, магистр Пруссии, без конца разгневанный, собрал все силы и двинулся отражать приближающуюся опасность; со всем войском он сразу бросился уничтожать деревни погезан, опустошая жителей огнем и мечем. Он отнял у людей имение, однако не сломал их упорства: побежденные, не желая тянуть на себе иго рабов, все до одного покинули отчизну. Их охотно приняли литовцы, родственный народ, и распределили по Гродненскому краю, а в прежние их усадьбы, уничтоженных врагом, остались пусты, сейчас там, в больших лесах, мало жителей.

О том же сообщает и Гарткнох(Alt- und neuen Preussen), что на месте Судавов Русский и Польский языки употребляются, в том числе на Подляшье.




Бельский, Польская хроника

Гарткнох в Alt- und neuen Preussen о том, где жили ранее Судавы: Элк, Олецко, Пыш или Бяла Писка, также Рын(Рейн) возле Гижицко


Гарткнох в Alt- und neuen Preussen о используемых языках в Пруссии

Хенненбергер говорит об озере Скомант в окрестности Элка, пишет о следах Судавов в окрестностях Элка и Олецко. 




М. Стрийковский

Упорная битва ятвягов с поляками. Потом польский монарх Болеслав Пудыка или Стыдливый в 1264 году собрал большое войско против тех ятвягов. И когда 21 июня [он] вторгся в их землю, ятвяги со своим князем Коматом (Comatem) с варварской смелостью и упорством так охотно и с веселыми криками бились с поляками, что при неравном числе несколько раз давали им отпор. И хотя убили их князя Комата, они, как и прежде, отважно защищались, пока поляки не перебили их всех до единого при своей кровавой победе на том поле. С тех пор [ятвяги] действительно сгинули, как пишут Длугош, Кромер (кн. 9), Меховский (кн. 3, гл. 45, стр. 145), Ваповский и Бельский (стр. 252 во втором издании). Ita fortiter dimicantes ad intentionem usquae caesi sunt adeo ut ex eo tempore nomen quoquae Jasygum pene deletum sit, qouniam illa natio pedem referre, nec unquam pugnam etiam intiquam detrectare voluit. (В этом жестоком бою они были истреблены так, что с того времени имя языги почти стерлось, ибо для этого народа было невозможно выйти из боя и прекратить воевать). Меховский и Кромер. Вот так этот мужественный народ ятвягов, побратимов и единородцев литовских, храбро воюя против поляков, [был] так жестоко побит и поражен до [полного] уничтожения, что с того часу и самое имя ятвягов изгладилось [из памяти]. Ибо они не только не собирались бежать из боя, но и с места не сдвинулись и не прекращали битву, хотя и видели ее проигранной и [свое] поражение. И слепо шли на вражеские мечи и на кровопролитие, как на свадьбу, что означало, что они не выродились по сравнению с теми кимврами и готами, которые в Италии сражались (broili) с римлянами и от которых они произошли вместе с литовцами и половцами, что правдиво и

 достоверно.

Ян Длугош


Ян Длугош о ятвягах














Стрийковский пишет: "Luczanie, Wolodimierzanie, Krzemieńczanie, 
Hrodlanie, Howruczanie, Zitomirzanie, Korczanie, Zbarażanie, etc. Którzy potym 
Kijowskie, Podlaskie, Podolskie i insze przyległe Ruskie strony narodem swym 
napełnili."



После поражения от поляков и их короля Болеслава, - свидетельствует под 1282 годом Ян Длугош, - остатки ятвягов примкнули к литовцам и вместе с ними уже терроризировали польские и мазовецкие земли.
Однако в 80-х гг. XIII века Тевтонский орден завершает завоевание Пруссии присоединением Судовии( по Харткноху и Хенненбергеру - окрестности Элка, Олецко, Пыша, Рына, упоминается там же озеро Скоманда, названного по имени вождя ятвягов) . Судовское население переселяется и угоняется вглубь Пруссии. Одно из их новоых мест - "Судавский треугольник" у Балтийского моря(Надровия, 6, 2009).


В XIII веке в западной Беларуси ятвяги уже давно не жили. С конца X века по начало XII русские князья совершали походы на ятвягов. С 1127 года упоминается город Гродно, с 1142 года - Дрогичин. По писцовой книге Гродненской экономии можно заметить топонимы типа Жорослав, Городзислав возле Гродна. Название реки Рось явно перенесено из Киевской земли, как и название реки Сула(приток Немана) перенесено от притока Днепра. Видно название Сула связано с передачей Слуцка и Клецка Юрием Долгоруким северскому князю во владение.  
Харткнох пишет о русском языке и русских в ВКЛ и Подляшье


статья этнографа Вольтера про Дятловский, Вороновский, Лаздунский говоры лит языка
[Sonderabdrud aus den Mitteilungen der Litauischen litterarischen Gesellschaft
Wolter E. Zur litauischen Dialektkunde
Mittl. Lit. Litt. Gesl. IV p. 166-187]

По договору 1259 г. Миндовг вроде бы уступил крестоносцам почти всю Денову: «мы з згоды нашых дзедзічаў перадалі іхнаму дому на вечнае, вольнае і бясьпечнае валоданньне ніжэй названыя землі, нічога не пакідаючы сабе з права ці юрысдыкцыі або ўлады на іх. … Назовы ж земляў гэткія: Денова (Denowe) ўся, якую таксама некаторыя называюць Етвезь (Ietwesen), з выняткам некаторых невялікіх земляў, а менавіта Сентаны (Sentane), Дзернаў (Dernen) і Крэсмаў (Cresmen), і вёскі, якая называецца Губініты (Gubiniten).

Комментариев нет:

Отправить комментарий