Объявление

суббота, 4 января 2025 г.

Этнографические рассказы с Лепельского уезда Пщелко, полоцкий этнографический сборник и свадьба Терешки


Александр Пщелко




 




Панское игрище.

 Свѣту повидишь…
Достау я одежи, подсѣкся
причасауся. со лба на подзатылокъ
Тый мужикъ
а платокъ почаще вынимай
Продѣлау я усе, якъ слѣдъ быть, по доски даже пройшоу,
Ладно
Пошли уверхъ по лѣсницѣ.
 разинуу ротъ
 ближе придвинууся
 чуть-чуть держицца за почепки
 якъ бабскій чулокъ
Допрежъ[6] того кисеты мужики носили съ табакой
ноги держу прямо
Мужчины жъ надѣлися у такіи пинжаки
Тады паничъ одинъ якъ разняу глотку, да, якъ заравѣть: мазуррра! 
схватили паненокъ
съ большимъ трескомъ
 ажъ сзаду жарить 
И-ихъ, заработали ногами
журавель на одной ногѣ
двинууся съ паничомъ къ порогу
а пипку я сабѣ сховау у карманъ
ящики отъ табаки, и нѣшто круглое — красное. „А што, — кажу паничу, — и тутъ монополія продаецца“? — А паничъ мнѣ ляпу опять рукой прижау
И мы малымъ шагомъ у другую хату.
а прочіи подвечеркивають…
другіе пѣтухи піяли
 А вы гэтаго не понимайте
на зеленомъ столу
отъ кого гроши получаты банка давай сюды!.. — Получай! 
 Я за панича держуся
Я туды-сюды, — нѣтъ
забыу, братцы, дробнякомъ ити) да зачепіуся за одѣяла
 Надѣлися, вышли вонъ, а паничъ животы рветь, смѣецца… „Побывау, говорить, на панской ногѣ да вотъ спортіу дѣло… Посмотрѣли-бы усе“.

Бобылкино горе.

Вотъ надѣнуся, перепояшуся 
 довольно на два дня будить
и суконки обверну,
Начальство разбереть!
Што я бабылка, то и забижать мене можно?
Надо собирацца
Ну тепера торбочку сыскать
А вотъ бумагу куды положить?
красиво написано
не даромъ беруть деньги
Да и мужчинамъ теперь плохо
Отъ того, што правды нѣтъ
разоріу сѣнцы
и углы хатки нарушіу
кусочкомъ хлѣбца

Сидорова родня.

Теперика смѣкай.
и писарю хлѣба надбавляли
Ладно
Первѣйшій человѣкъ!
Любіу и съ ружьемъ за зайцемъ побѣгать, ну и такъ достатки[3] имѣу ладныи
 лучше коли изъ родни вонъ
Да вотъ тебѣ сейчасъ и уся родня
 не растолковать?!
 дѣло не бойдецца
И вотъ зачалася у ихъ съ батькой, значить, съ Ѳедосомъ. … А Сидоръ? Да вотъ сейчасъ и Сидорова родня отзовецца
якъ старостова сына хоронили
Тутъ дѣло простое
 намъ не штука сбицца
Иванъ тутъ крѣпко держицца
ты начни-тка кидать усихъ
самъ съ чѣмъ астанесся
 чего-чего ни дѣлали
Ну вотъ теперика опять развели дѣло
Пойду я лучше въ дьячку, енъ лѣпи[7] знаить… Енъ усихъ стариковъ помнить и безъ бумаги сосчитаить,

Канитель

 ищу правды по свѣту
по нищихъ стыжуся ходить
 вижу што человѣкъ идеть, а якій человѣкъ — не узнаю…
Жіу мой покойникъ-дѣдъ 
заманіу яго Панасъ
съ пустыми руками плохо судицца
 Такъ жалобы лѣтъ 7—8 писали, а волость ихъ касовала
 и пошли человѣка искать,
Положу я у корзинку десятокъ яичекъ…
 А писарь чорный опять
Жметь писарь у Панасову руку
и губернія, значить, ошиблася,
Ждали мы, ждали, — не чувать ничого
Тебѣ надѣлють отъ всей деревни по кусочку, а у Панаса земли нельзя отнять.
И деревенцы согласились. 
Потому съ бѣднотой трудно достукацца!!

Бильярдъ въ деревнѣ.

къ себѣ тягнишь, а я къ себѣ тягну
Коли я видіу?
 якъ у губерню на счетъ Авласа ходіу.
Ай, трудно успомнить…
 черезъ вокны видны мальцы настоящіи
вотъ якъ, примѣромъ, палати
И лоука-жъ біу тый
Икая ета гульня? Самая настоящая!
 Потому съ благородныхъ играють
Ладно
 И знова пузомъ кладуся
 Держи ты, чортъ лысый!.. Держи отсюль!.
 Што у васъ вочей нѣтъ?!
начнеть дурить до пѣтухоу
Ни понимаить благородства!




ДРАМАТИЧЕСКІЙ ЭТЮДЪ

ИЗЪ ЖИЗНИ ЛЕПЕЛЬСКИХЪ КРЕСТЬЯНЪ.





А. Р. Пщелко.


ВИТЕБСКЪ.
Губернская Типо-Литографія.
1900.


Ти есть, братцы, у кого огня — закурить?

Ти много судовъ сегодня, братцы?..

Ти много тамъ, паночек, осталося?

 Уся деревня видѣла

 а старшая совсѣмъ слѣпая… И Богъ знаить, ти будить коли видить

 Можеть енъ старшинѣ и хорошъ, а мнѣ такъ сусимъ житья нѣтъ

 Мои во гэты руки за все отвѣчають

И ему было безъ обиды, и мнѣ было безъ обиды, потому, батька нашъ, якъ и вы вѣдаете, по-божьему жіу, людей не обижау

нъ же самъ тоды не хотѣу жить умѣстѣ.

 Енъ мене съ хозяйства ссадіу.

 не только что мене — якъ хватить…

 ну я и залилася кровью… А дѣтенокъ перепугауся и теперь совсѣмъ якъ не живый…

 што видѣла

 Иду я, братцы, по селу… и слышу (чешетъ затылок).

 якъ у ихъ драка была?

 Коли ты ето видіу, Миронъ?

 пошоу у амбаръ и выгребъ муку и снесъ

осенью подау жалобу

 отмѣнить што якое было раньше

Да вотъ же на людяхъ сдѣлано мнѣ такое… Вся деревня видѣла…

Што я видіу? Я видіу, што Янка самъ на той нивкѣ вчера орау…

Вотъ, гг. судди, наша ярина идеть подъ кладбище

Чимъ я кого обидіу?

 мошенники!


Пщелко, Александр Романович
    Деды : (этнографический очерк из жизни Лепельских белоруссов) / [А. П-ко]. - Витебск : Губ. типо-лит., 1898




одежа у них разная

бумаги

Ну, другий посмотрить что

Напримеръ, приставленья

наша деревня

подсвинков поджаривають
непременно надо! Расходы, а доходов нет!
Всего довольно было
и не так сосеть коло серца
Икая з яе польза? 
сосочка



возьми чистую скатерку
смотри на старших
не видишь, ложки положить надо
усякому человеку поспытать нужно
чуть увидиу
хто дедов не уважаить
разе не деды приходили
ня помнишь, як мне приключилося

микитовы хаутуры

ах, як тяжело
не обнимаешь
кого-ш я буду одевати
не попрощауся
хоть на целый свет торгуй
на дождь опять з лаской отзавецца
ен так по дружбе
хозяйливый быу человек
сустретимся
коли ж ты успеу
первейший быу человек
человек трудиуся… а вот напало удушье… Рады нет!
што-ж вы, гостики милыи заснули совсем, соскучались?
а работы, работы сколько!
пара ужо и гроб начинать робить?
надо принимацца
многие „ни светъ ни заря“ выехали „ляды теребить“.
Банадысь один „над землей бьецца“(сыновья его на заработках в Митаве)
принатужтеся
дело позднее
надо-же добрым людям и подкрепляцца, работа нелегкая
придеть Семен на подмогу
отдыхнуу за свой век
еще супротив моих лет нужно бы жить лет двадцать
брать в разсчет язуповых годов
поедить Кондратиху хоронить
я целую ночь работау… Миките домовину построиу. будить нас вспоминать
як Микиту отпевать и крышкой закрывать будуть
а хто ж тебе постельку постелить
хто ш тебе будить там встречати
дедульку крышкой закроють
пожалей Маланку напоследок
коли-ш тебе в гости дожидати
якой дорожкой встречати?
отняу у маланки татулечку
спрятали татуличку
птушки могилки напевають
сошлися старики у дружбу

Очерки и рассказы из жизни белорусской деревни

Замойжанский кирмаш

видау я на своем веку… пан Гвалдовский позвау мяне у хоромы… и часы можа два, можа три
панство встречай
Ёсь у мене браття лучши тебе
Только жъ ему горда отказау
..А богатый красуецца, вельмуецца;
Стала его сустрѣча сустрѣчать...
Штобъ ня увидѣу богатый тоски..
Ти ни сходіу бы ты у быстру рѣку,
писарь якъ хочить, такъ и дѣлаить.
Я ня то што коли, напримѣрича ти то членъ
Не вдалекѣ плясалъ въ присядку сѣдоіі старикашка, очевидно, вспоминавшій дни своей веселой далекой юности.
Братцы мои любый! Христа разви на васъ
нима! За што вы такъ идете братъ на брата! Опомнитесь, православный!
— Ахъ, дѣдуля, пожди немножко... Ужо скоро
перестану
Свидетель
Я, паны судьи, дэйствительно быу светкой
ужо другии петухи пияли
сверху каменьями
подайшли к кладкам – и видим
ти то на счет авчинок – вядомое дело свои антиресы
пошли дальши
здев кипялюш
а другий подводить на товстымъ
к лазни жмецца
да и патащиу
а тут и смиркацца зачала
Никипар начау отгрызацца
твой свекор колесы пропиу
вижу я
што чуу – то чуу, што видиу, тое видиу, а чаго ня видиу, того ня видиу, и напрасна мяне у светки ставили.
У тиятри
да и работы коло ее довольно.
У верху
А такъ, ежели, напримѣръ, прибить
къ стѣнамъ карзинки и у карзинкп наторкать разныхъ
пановъ
Тамъ же на карзинкѣ ящики отъ табаки
Тады якъ сыграли троху, кажиный пошоу отдахнуть и я драбануу
Усе боли коло боку держу и усе вижу
Правда стпбають лоуко.
А тамъ килишки, якъ журавель,
Заблудіуся.
да за плечо, да на лѣстницу
„Я, кажу, заблудіуся троху“. „Иди", кажить, „покуль
по шеѣ не получіу"
Али усетаки видно зъ благородныхъ
Выскочило много усякаго люду, али не отъ тутошнихъ пановъ, и давай піять.
Яны такъ межа собой
Покрывать, пойдутъ одинъ къ одно
— 123 -
му, обнимуцца, цалуюіща и опять разойдуцца
а тый, знаить свое дѣло—жарить, а
тый тонкій коло басэдли работаить. Гляжу я: стѣна валицца, валицца—и закрыла того, што у бѣломъ. А паны давай кричать, хлопаютъ у ладоши, дерутъ горло,
ажъ вочп вонъ Наибольши съ голодеркп жидовье, стукаютъ ногами даже
а яны опять крычать
Гляжу ажъ Симонъ и 1 рахимъ
мене ждутъ

ИЗЪ ЖИЗНИ ЛЕПЕЛЬСКИХЪ КРЕСТЬЯНЪ

Поищи ты мнѣ, Мовшечка, горѣлочки!.. Гы говоришь—нѣтъ, а поглиди-тка вонъ тамъ подъ тухвяками,
у постели...
Гэто братъ, такое дѣло: пей, да никому не кажи... Мы давно знаемъ, что ты торгуешь потроху
Я бунту не
веду, я порядки держу!
А при боку пистолетъ,
Огляпу-у-ся козы нѣ-ѣ-тъ.
Мы, напримѣра, крестьянской вѣры, живемъ, знацца, на своемъ хлѣбѣ
Такъ тольки што обманешь
На вродѣ шляхты
Ну вотъ видишь
Нѣхто скажить ближаюіціи
Я такъ
по дружбѣ,
Помнишь Прохора
Двинься ближе... Ну во-во. Нупоищи-ж.е горѣлки
И спасибо
Ты ни чапайся, коли тебе не трогаютъ
Што я табѣ дерево, што ботомъ у самую голову
Не-е
тро-о-жъ, не ты полажіу, не тебѣ и бра-а-ть..
Ты мавчи, коли ни понимаишь

ДЕРЕВЕНСКІЙ ПОЖАРЪ

наши обыватели настолько равнодушны
къ чужому горю, настолько неподвижны, тяжелы на
подъемъ, настолько безпечны, что когда горѣло училище, нѣкоторыя семьи, живущія всего лишь въ 10—12
шагахъ отъ училища, продолжали спокойно „вечерать!"
Глядите, братцы,
чуть на ногахъ держицца!

Опять много хлеба ядуть
надо глядеть получше
хвост прижмут
Вотъ, якъ помню, завсягды прицепы за вучилища!
Енъ
наиимау, енъ и досматривай
У него и книги, и усе, а я што,
напримѣра могу?

РѢЧЬ СТАРШИНЫ КЪ ВОЛОСТНОМУ

СХОДУ

знацца начинаицца.
Якъ коли, примѣромъ
а другій стыдицца,
ни отнимаить,
ня дужа любить труды
ни прячицца у кусты, оттого, што ни спасецца
ёнъ,
гэто ни мое дѣло

ВЪ РОЖДЕСТВЕНСКУЮ НОЧЬ.

Завтра-жъ Рожество
Вонъ смотри: у Симона огни горять, а во
и Григоровы запалили... Во якъ красиво!...
Казала пожди
Я мам­ки помогу
Не бойся, Василекъ, никого нѣтъ
Ну ходи я тебе спрячу
Это тебѣ здаюцца зданьки
Христосъ у ясляхъ радіуся... И звѣзды стояли на небѣ...
И скотъ стояу на полѣ..- Такъ учитель разсказы вау...
Я тебѣ куплю рубашечку красненькую.
Птушечки и бѣлочки ёсь...

ВОЛОСТНАЯ СХОДКА.

и гэтаго много
Вядомое дѣло, все оставятъ по-старому
Господа вобчество!
съ гэтымъ жарты плохіи
помочи не даеть
начау слухать его груди, а самъ ничего не чуить, наклоницца—и завалицца
Ну что, якъ рѣшили?
посмѣялися, постыди­ли—и ладно!
Много ты давау росписокъ!.
не нада, бо лѣта не далеко
и такъ хлѣба много поѣли", „нихай учитель отдыхнеть"

ВЪ ГУБЕРНІЮ СЪ БУМАГОЙ

гляжу: нешта жидкая
поумисок больший
кусок оторвауся
за дрот держицца
дай пощупаю коло боку
держить у рукахъ
Къ
тэтой работѣ нашему Симону и не близко
Двинуцца, двинуцца
мусить кого дожидаютъ ти што?
Гуляютъ, кажить,—не видишь ти што?
по своему дѣлу
сѣвъ на лѣстницу… ажъ тый чаловѣкъ опять
вытырнууся
Я ему бумагу
драбану я еще уверохъ.
паркаль на рубахи чирвоный, сукно на армяки
первѣйшее
двѣ луны висѣли.
Тэта не то што двѣ луны настоящій, а такъ пузыри 66)
знацца, стекляный
полъ, на полу еще нѣхто сидитъ. И печка топиц-
ца. Тый человѣкъ картошку пякеть.
обсмотрѣу мене, по-
глядѣу на бумагу... Я ему и разсказау, якъ я гдѣ быу
и што видіу
ВОДКА НА „ХАУТУРАХЪ".
И какъ „споконъ вѣку
увялося, такъ надо твердо держать и теперь", — гово­
рятъ старики
Чаго жъ тябе такъ людцы отре-
Каюцца
Кабъ ты подождау хоть одинъ дянечикъ - —былъ
бы табѣ счастливый часочекъ А таперь зробіу ты
намъ на горѣ грязь!..

БАРЫЛОВСКІИ ВОЛОСТНОЙ сходъ.

Годы плохіи!
ІНто-жъ я, напримѣръ, такое, што-бъ
мнѣ гарцы скидывать... Вы жъ потолкуйте хорошенько!..
што жъ я одинъ протіу міра
А, жон­
ка твоя больная? Дыкъ что-жъ, коли больная!
—начала корчиться жи­
вотомъ... И ёнъ же быу и чаго не дѣла у
Усё равно зъ ихъ (фельдшеровъ и докторовъ)
пользы нѣтъ! Коли Богъ ня вылѣчить, дохторъ не по-
можить!
Не на-а-а до! Не надо намъ сусимъ хвэлшера!
Су-у-у-у-симъ!
Много хто такъ говорить!
И грамотный гусей пасеть, и неграмотный гу­
сей пасеть!—
Наши ребята ни паны: пожи­
вутъ и въ тяснотѣ. А ратурады? На што комура-
турады!... Уси дома живемъ бизъ ратурадовъ... А кому
нада ратурады, тый нихай и строить’
Мало отъ чего болѣютъ ребяты! Ребенокъ, што
поросенокъ.
Кто будетъ пахать, тотъ и загородить!

ПИЛИПОВО ВЕСЕЛЬЕ

будешь добрымъ хозяиномъ
выгодовала большака
Надо-жъ тебѣ
коли-ни-коли на хозяйство самому сѣсть. Ты видишь,
якое мое подыханне.
Да вотъ, далеко не ходивши, примѣромъ.
Я ее не видіу, а коли и ви-
діу, то не въ притямку
У понаравъ придецца
Дѣло такое: не любо не к упимъ... такъ завсегда
на людяхъ бываить...
Да, якъ же я, тата, поѣду, коли ботовъ нѣтъ?
Иди, сними
лапти, да позычь ботовъ у Юрки
А не возьмешь, усю
свадьбу спорчу
Со мной жарты плохіи!
А все-жъ къ свадьбѣ оттюль-отсюл
А вотъ я поищу въ ямкѣ уголька. Нагнпсь-тка
ближе. Во-во! Хватай теперь,
До­
вольно своей семьи!.
Пріѣхали, не пріѣхали, а нате дѣло-сторона
Ти нашъ Пилииъ хуже людей?
Гэта-шъ завсегда такъ на
людяхъ бывапть
II чарки мнѣ
не даси?
Во и лоуко... Та-акъ. Да поищи чарочки. А ты,
Пилипка, што сидишь, якъ малііа! 142). Иди, неси съ
колесъ тое-сёе..
Безъ хозяйки и толку нѣтъ
Ганулину свадьбу сыграть куды, якъ было-бъ
лоуко,—
теперь пщи-тка чѣмъ за­
кусить свату.
Небось, дѣ­
вонька, я за. тебѣ заступлюся! Я теб.ѣ въ обиду нико-о-
му не дамъ!.
Зови, Ивановна, нашу голубку
Молодый—сты-
даицца!
и самъ ты такій пріятный,
Якъ дерево!
Смотрите, дивчата
У тебе не спрашивали... Самъ идешь безъ зову...
— Хто я—безъ зову?
Сичасъ увидите..
Жир­но будить!..
Да, нашему брату абы пахотникъ
Гони ты, Аксинья, усю мелкоту на палати!
Благодарить Гос­
пода: людцы гулять найшли!.
А коли-жъ ета свадьба начнецца?
метусяцца безъ пользы
пожила до­
вольно на свѣтѣ
Парни, болѣе легкіе на
ногу, много потѣшали публику „крыжовымъ" казакомъ
„у присядку"
Пихай бы біу хто покрѣпчайшій,
Ладно, дѣдуля, ты у насъ ужо не одну свадь­
бу гуляешь
Нихай бьеть пироги, лучше нихто не побьетъ!
дайте веселля за­
чать!
жалко вспиваить,
На одинъ часочекъ,
крылля опустила.
Отчини, матухна, новый дворъ,
Везу тебѣ невѣсту на выборъ!
Отчини, матухна, свѣтлицу,
Вязу табѣ нявѣсту-дѣвицу!
Отвори матухна, оконце,
вотъ пяють, дыкъ пя-ють!
Низвините, дѣдушка, мы васъ не заглядѣли.
Во смѣху будеть, коли подеруцца..
Вотъ ина женитьба!.. Живешь—
живешь, оженишься, ну во табѣ и жизнь..
Летѣла зязюля черезъ садъ:
будешь жить не хуже людцеу
кажись свадьба ни икая-нибудь... и Ганка не пустяш­
ная дѣука!.
одначе любіу по игрищамъ походить...
якъ у кого
якій достатки!..
Вѣдаишь самъ, что
усякіи причины на дорогѣ случаюцца...
Опять, ежели на устрѣчу якое што
Што ни пяешь, Ивановичъ
Во ина надѣ­
лала чаго!
Веселите гостей моихъ званныхъ...
завсегды, коли,
идя замужъ не выплачицца
Въ тонкія пеленки сповивала
Яны съ большого стыда
Побѣгли, хто куда!
А сваття-Настя сыръ на тарелки.
Мы стали протіу печи,
вверхъ косматёмъ
Ай нѣту, намъ нѣту
Отъ свата привѣту,
Столба не минаить,
Да ужо спасиба, хозяйка!.
Енъ
больше усѣхъ за ету ночку натрудіуся!..
іпто яны у тебя заскучалися?
до­рога большая!
А табѣ якое дѣло!—
Али усе-жъ до расходу касаецца.
Коли табѣ дметь у голову.
шго-бъ не
пѣли!-
Ну крѣпитеся, Богъ вѣдаить ;коли ѣли... Во
вамъ п ложка
Нечего вамъ ужо
стыдицца...
Черевички свищуть
Погуляння ищуть.
искренно желалъ
присоединиться къ хору, но горло окончательно „за­
хрясло “
ему ху­
денько
вонъ якая удача быу
конь летитъ, якъ молойня
и въ свѣти нигдѣ не сы­
щешь!
Я и родилась не была,
Отвори матухна, оконце,
крѣпкія
на голосъ
Такъ сильненько плачешь?
Катилися колесо съ клѣти
Да хула табѣ, Боже... не было обиды.

Беларусь праз прызму рэгиянальнай гисторыи. Лепельски край. Гисторыя, культура, людзи. Зборник навуковых артыкалау па выниках IX навукова-практычнай канферэнцыи «Лепельския чытанни» (15-16 кастрычника 2021)

народна-педагагичныя традыцыи лепельшчыны В. И. Мишына

пацаном небальшым
астауся бальшым
увидзела: вы пацерали – я далжна падняць
если я найду
с аднэй
перва была
рабятам жа гэтага не было
шчас ни газу ж
добра дзелаеш
ён табе будзець дзелаць
баба не дзержала
каласоу дзяржаци
хто з ким любиуся
па любви

Гребень Е. А. повседневность мирного населения полоцко-лепельской партизанской зоны  

яйцо и курэй
пахаць неяк ужо было
не адказывали(отказывали)
дажа
в обшчэм
с дзярэуни
што нада
ничога не дзяржали
радзицели нясли
кани были краснаватыя, красивы
невазможна было
а тоустыя, а бальшыя
язык чувствуецца, што русски знают трошки
яны не наврадзяць .. не абижали
ня хочыш аружие браць
надо … ён не врэдны

Жаницьба Цярэшки

Жаніцьба Цярэшкі на Лепельшчыне. (паводле сучасных запісаў). Выданне падрыхтавала. Тацяна Валодзіна. Аддзел культуры Лепельскага райвыканкама. Вiцебск,. 2010

палюбиу
рубашонку дала
калясо
у садочку цвила
саусим стара
святое дзела
падарачки носячы
Ждуць Каляды, маладзёж асобенна, ждуць
хто ужо троху дружыць
ужо таки празьник
нада Цярэшку жаниць
Бабы пяюць Цярэшку
будзець
хочаць жаницца
мне нада помаш
ци видзиць ён
идуць калбасу жарыць
стыдна троху, стыдна
самастаятельны малец быу
очэнь инцерэсна
идзём к гэтаму мальцу спрашываем
если яна проциу
а если яна сагласна
я за их не хушшая
и сем нядзель пачынак прала
играюць тады лявониху, вы панимаеце
дзеуки на аднэй старане, мальцы на другой старане
палавина круга
и умесца усе
названия такия
пяём. усяк.
дагаворымся, што будзем Цярэшку сёння жаниць
стыдзилася
круг жа парадачны
раньше па хатах гуляли
ци нашли вы сабе дзяучыну, дагаворацца
па кравацях
ну и сагласия такоя
жэнюцца, улюбляюцца
часики блишчаць
мальцы канфет прыносили
эта адзельна ужо жанили
идуць прыглашаюць
жанили па любви
потым гатовяцца
начынаець
пара атдзельна выходзиць
а тады наабарот
дзелали стол
дауней жа ж у дзярэуни
дзяучына жылаець яго
Раньша ж на танцах
ждалі Цярэшку
Спярва дзеўка ўцякала
праважалі ўже после
А ў адный дзярэўні первы дзень
Дык вот сабіраліся, прымерна ў нашай хаце
маладзеж з дзеравень усе сюды
а то і болей даже
тады дзевак угаварваіць
Пад утра дамоў расходзяцца.
Ужо дзед ідзець адведаваць
вот 7 январа. На Раждзество Цярэшку жэняць
хто каму нравіцца
Яны ж дзеравенскія. Яны ўсё відзюць.
стыдна каб мальцу дзелаць, ні ў коем случаі
Пол мыем гэтай бабе
Ён жа не ўмеець пець, гэта ж малец. А ўжо я калі лавлю, тады ўжо
яму пяю
Лучшую табе не дадуць,
толькі ў стыд увядуць
А конік пляснівенькі,
дзядулька красівенькі.
Таўстыя снапы вязаць
Пітушка ніводнага.
Паіла каніка ў вядрэ,
Але тую дзевачку ўкраду
У суседа дзевачка красна.
Ад майго луччага няма.
Ад майго луччага нету.
У суседа дзеўка прэкрасна.
На дварэ бальшая сцюжа.
Ты яшчэ прастудзішся,
Я ж цябе очань люблю.
Ні лаві скора мяне.
Пра яго адзежачку
Губачкі мякенькія,
Пацалункі саладзенькія.
Каб было відненька хадзіць,
Красны цвет у рукі даю:
Табе луччы не дадуць,
Толькі ў стыд увядуць.
Мой дзядзька харош, харош
Дзядулька красівінькі,

ПОЛАЦКІ ЭТНАГРАФІЧНЫ ЗБОРНІК

Заснаваны ў 2006 годзе

Выпуск 1

с. 81
не адзывайся.
уймайся,
падпаясаўшыся залатым паясом
дзе радзіўся, дзе жаніўся
Не я памашнік, а сам Гасподзь Бог і
мой дух. Дай, Бог, помачы.
Дай Гасподзь на помач
Шол Гасподзь Бог вперадзі, Ісус Хрыстос – пасрэдзі, Насвеншая
Маць – пазадзі, вяла Яна ўперадзі
падарыла
Я з (імя) снімаю … і жалудачныя, і паджалудачныя
ўстрэціў Марыю Божаю.
раны здзержала і балезьні не знала
Рожа-ражыца, красная дзявіца
дзе петухоў голас не выходзіць
пятая рожа – касьцяная, шастая рожа
куды петушыны голас не даходзіць.

Гэта нада паўтараць восем раз. Тады тры разы ў старану змахнеш. Тады тры
разы ізноў. А затым “Другась Марыя” (малітва па-польску).
На сьвятой гарэ раслі красачкі.
Рожа ты рожа, табе тут жыць не прыгожа
жывотныя не ходзяць, пціцы не лятаюць, пцічы голас не заходзіць
кубкі наліваюць, цябе дажыдаюць.
Даю ваду не піцьцявую – пудавую.
ад суда напраснава, ад калдуна-чарадзея

ПОЛАЦКІ ЭТНАГРАФІЧНЫ ЗБОРНІК

Заснаваны ў 2006 годзе

Выпуск 1

НАРОДНАЯ МЕДЫЦЫНА

БЕЛАРУСАЎ ПАДЗВІННЯ

У двух частках

Частка 2

хадзілі па дзераўнях
Залатнік толькі ад бальшой работы.
рубашкі падымеш
Палынь – ад атраўленьня, ад жалудка.
Бульба – ад даўленьня.
Рэдзька, цыбуля, часнок – гэта тожа вітаміны
Бяроза, почкі, лісьце ад кашля. Як распусьціліся яны ростам
Сасна – ад легкіх. Зьбіралі як яна цьвіцець (ці у апрэлі ці у марце) пабегі.
. Яна бывае у прадаже такая кніга
асазнае свае грахі ўсе
Жаўтуха гэта інфекцыоная забалеваніе.
што угодна. Эта нада, чтобы
і агароды папорціць, і жывелу
Могуць для віда, каб паказаць сябе
Яна не скрывала,
там я не помню, нада апрэдзелённае калічэства
саблюдал Гасподнія запаведзі.
Яны ўжо умерлі, нет ужэ. Раньша былі. Ну балезьнь яны
У празьнікі бальшыя яны
чаруюць. Ну, і мой хазяін пашоў туды
У нас дужа тут і нету, зёлак этых
Дак гэта ўжо штоб цьвілі. Усё, тада. Ў такое ўрэмя
пасматру такія ўжо цьвяткі, каторыя ўжо
знала, якія ад чаго памагаюць, сабіраю. І памагалі харашо.
Там, бывала, на паверхнасьць усплываюць бутылкі,
іконы.
У гэтым возеры харошая вада

Elementarz dla dobrych dzietok katolikou (1862)


Ni-ko-li nia łży
he-ta wstyd i hrech
pa-si ka-ro-wok
 traich starszaja abo bolszaja,
czamuż nia widzim my jaho
wieruczy Jeho prynimali
 umior na kryżu?
Pośli afiarowanija
do paśledniaho suda.
na apaślednim strasznym sudu
 wsiakoje nieszczaścije
a nichto im nie pamożeć
Zawiść, 6. Abżarstwo z pijaństwom
żaleć za hrachi pirad
 Kali czy bajaś, czy stydziaś chto
 tot bioreć sabie
 treba abieszczatsia pirad Bohom
Zahublenije czeławieka,
Zadzierżanije zapłaty rabotnikam i najmytam.
 Imienija Pana Boha naprasno.
 Pomnij sztob
prociu bliźniaho twojaho.
Nie zawiduj ni domu, ni słuhi,
 żaliej jak samoho siabia.
tolko Boha Wszachmocnaho
słuchać chudych ludzkich hutorek
 usiak; ale budziesz zausiahdy
 nia budziesz raboty robić
 tolko dobrych szanuj
 złym prymierom
 nie hukaj bezstydnych
 u czużym pole, czużom lesie, czużym aharodzie, czużoj pastwie, abo łuhu.
 chto psujeć dziareuja
 chto widzić
chto tajkom skubieć
 jabłoki z aharodu czużoho
chto z woza pocichońku
dobytku nie radziejeć
Akradywajeć sam siebia
 nie świedczy sałhauszy; chudoj hutorki
dzierżaćsia za ruki,
 usie jak bracia majuć
 Boh tabie pamożeć
chworym biadniejszym pomahaj
prasić nie nada,
peunie pomohuć,
Nie czurajcie sia dwarou swaich, pany wam złoha nia życzuć; — czy to za zielijem, czy za radoj dobroj, czy pażyczyć u nahłoj patrebie, idzicie do pana i do pani swajej, a uwidzicie szto was dobrym siercem pryjmuć i pamohuć; sami złoha nia życzcie dwaru, pamahajcie kali was pan paprosić; żywicie u zhodzie jak dobryje susiedzi, a uwidzicie szto usio dobra budzieć.
Nikomu chuda nie rob i pomnij, szto rano pozno czaławiek musić umirać
Jaho Swiatyj Kaścioł prykazywajuć
Praściż mianie, papraulusia;



Комментариев нет:

Отправить комментарий