Суздальская летопись:
[6733 (1225)] 1. Тоѥ же зимъı воѥваша Литва Новгородьскую волость . и поимаша множ̑ство много
s҃ . В хрс̑ьӕнъ . и много зла створиша . воюӕ ѡколо Новагорода . и ѡколо Торопча . и Смолиньска . и до Полтеска . бѣ бо рать велїка . s҃ В ака же не бъıла ѿ начала миру . Слъıшав же то блг҃овѣрнъıи . и хс̑олюбивъıи кнѧз̑ | Ӕрославъ . сн҃ъ великаго кнѧзѧ Всеволода . внук̑ Гюргевъ . сжалиси . s҃ . В ѡ хрс̑ьӕнѣх̑ . поѣха по них̑ ис Переӕславлѧ . и постиже Д ӕ оу Вьсвѧта . видѣвше же Литва . исполчишас̑ противу имъ на ѡзерѣ . кнѧз̑ же Ӕрославъ помоливъсѧ Бу҃ и поѣха на нь . сступившим̑ же сѧ полком̑ . побѣгоша погании . и кнѧз̑ же Ӕрославъ силою крс̑та чс̑тнаго . и млт҃вою ст҃оє Бц҃и . и архн҃гла Е Михаила и Гаврила . гна по них̑ . ѡвъıх̑ изби . а инъıх̑ изъима . и кнѧзи ихъ изъима . а полонъ весь ѿӕ . и бъıс̑ радо велика по всѣм̑ землѧм̑ тѣмъ . свобоженъıм̑ имъ ѿ поганъıх̑ . бъıс̑ миръ потом̑ на многа лѣта
[6756 (1248)]
Тоє же зимъı . оубьѥнъ бъıс̑ Михаило Ӕрославич̑ ѿ поганъıӕ Литвъı .
[6745 (1237)]
Того же лѣта прїидоша в силѣ велїце Нѣмци . изъ заморьѧ . в Рїгү . и тү совокүпиша всѣ . и Рижане . и всѧ Чюдьскаѧ землѧ вборзѣ . а Плесковїчи ѿ себѧ . послаша имъ в помощь . мүжь . с҃ . идоша на безбожную Лїтвү . и тако грѣх ради нашихъ . безбожными и погаными побѣжени быша .
Новгородская лтоепись:
Въ лЂто 6699 [1191].
Въ то же лЂто \40\ ходи князь Ярослав на Лукы, позванъ полотьскою княжьею и полоцяны, и поя съ собою новъгородьць передьнюю дружину; и съняшася на рубежи и положиша межи собою любъвь, яко на зиму всЂмъ сънятися любо на Литву, любо на Чюдь;
Въ лЂто 6706 [1198]. На ту же осень придоша полочяне съ Литвою на Лукы и пожьгоша хоромы, а лучяне устерегошася и избыша въ городЂ.
На ту же зиму ходи князь Ярославъ съ новъгородьци и съ пльсковици и съ новотържьци и съ ладожаны и съ всею областию Новгородьскою къ Полотьску, и устретоша полоцяне съ поклономь на озЂре на Касънле; и възьмъше миръ, възвратишася Новугороду: богъ бо не /л.61./ вда кръви пролитья крестьяномъ межи собою.
Въ лЂто 6721 [1213]. Въ Петрово говение изъехаша Литва безбожная Пльсковъ и пожгоша:
Въ лЂто 6742 [1234]. Томь же лЂтЂ изгониша Литва Русь оли до търгу, и сташа рушанЂ, и засада: огнищанЂ и гридба, и кто купьць и гости, и выгнаша я ис посада опять, бьющеся на поли 2; и ту убиша нЂколико Литвы, а рушанъ 4 мужа: попа Петрилу, 2 Павла Обрадиця, а ина два мужа; а манастырь святого Спаса всь пограбиша, и церковь полупиша всю, и иконы и прЂстолъ, и цьренци 4 убиша, и отступиша на Клинъ. Тъгда же вЂсть приде в Новъгородъ къ къ/л.118об./нязю Ярославу; князь же съ новгородьци, въседавъше въ насады, а инии на конихъ, поидоша по нихъ по Ловоти; и яко быша у Моравиина, и въспятишася лодьиници оттоле въ городъ, и князь я отпусти: недостало бо у нихъ бяше хлЂба; а самъ поиде съ коньникы по нихъ. И постиже я на ДубровнЂ, на селищи въ Торопьчьскои волости, и ту ся би съ безбожными оканьною Литвою; и ту пособи богъ и крестъ честьныи и святая София, прЂмудрость божия, надъ погаными князю Ярославу съ новгородци
В лЂто 6745 [1237]. Того же лЂта придоша в силЂ велицЂ НЂмци изъ замория в Ригу, и ту совкупившеся вси, и рижане и вся Чюдьская земля, и пльсковичи от себе послаша помощь мужь 200, идоша на безбожную Литву; и тако, грЂхъ ради нашихъ, безбожными погаными побЂжени быша,
В лЂто 6773 [1265]. Посадиша в НовЂгородЂ на столЂ князя Ярослава Ярославича мЂсяца генваря въ 27. Того же лЂта бысть мятеж великъ в Лит†божиемь попущениемь на нихъ: не тераяше бо господь богъ нашь зрЂти на нечестивыя и поганыя, видя ихъ проливающа 1 кровь христьяньскую /л.141./ акы воду, и ины расточены от них по чюжимъ землямъ; тогда господь въздасть имъ по дЂломъ ихъ. Бяше у Миндовга, князя литовьского, сынъ, имя ему Воишелгъ; того избра господь поборника по правои вЂрЂ: шедъ бо в гору Синаискую от отца своего и от рода своего и от поганыя вЂры своея, позна истиньную вЂру христьяньскую 2, и крестися во имя Отца и Сына и святого Духа, и научися святымъ книгамъ, и пострижеся въ мнишьскыи чинъ въ Святои горЂ; и пребывъ тамо 3 лЂта, поиде в землю свою къ отцю своему. Отець же поганъ сы, ласкаше его остатися вЂры христьяньскыя и чернечьства и прияти княжение свое;
<...>
По убиении же отца своего, не хотящю ему сего створити, но богу попущьшю на нихъ, на поганую Литву, за христьяньскую кровь, вложи сему въ сердце, соимя съ себе ризу, обЂщася богу на 3 лЂта, како прияти риза своя, а устава \85\ мнишьскаго не остася; съвкупи около себе вои отца своего и приятели, помоливъся кресту честному, шедъ на поганую Литву, и побЂди я, и стоя на земли ихъ все лЂто.
Тогда оканнымъ 34 възда 35 господь по дЂлом их: всю бо землю их оружиемь 36 плЂни 37, а по крестияньскои 38 земли веселье 39 бысть всюда 39. Тогда же въбЂгоша 40 Литвы 41 въ Плесковъ съ 300 41 и с женами и с 42 дЂтми, и крести их князь Святославъ с попы плесковьскыми 43 и со 44 плесковици 45; а новгородци 48 хотЂша их изьсЂщи 47, нь 48 не выда ихъ князь Ярославъ, и не избиени быша.
В лЂто 6774 [1266]. Посадиша пльсковичи у себе князя Довмонта Литовьского. Того же лЂта вложи богъ въ сердце Довмонту благодать свого побороти по святои Софьи и по святои Троици, отмьстити кровь христьяньскую, и поиде со пльсковичи на поганую Литву, и повоеваша много, и княгыню Герденевую взяша, и 2 княжича взяша.
В лЂто 6849 [1341]. Тои же зимЂ 58 умре князь великыи 59 ГЂдименъ 60 Литовьскыи 61 поганыи.
Галицко-Волынская летопись
Въ лЂто 6754 [1246]. Придоша литва и воеваша около ПересопницЂ Аишьвно Рушькович. Данило же и Василко ехаша во Пинескъ и предъвариста его, дондеже приходъ его. Онемь же идущимь по полю Пиньскуму, изиидоста на нЂ из града. Поганым же одинако гордость имЂющим во сердци своемь, погнаша е. Онем же не стЂрпЂвшимъ побЂгоша, бЂжащим же имъ падаху с коний. Василко же приведе первый саигатъ ко брату си. Всии же воии его избьени быша, самому же Рюшковичьу у малЂ утекшю. И бысть радость велика во градЂ ПиньскЂ о побЂдЂ Данила и Василка, всь бо плЂнъ отъяста, богу помогающу имъ.
Въ лЂто 6760 [1252]. Въ то же лЂто изгна Миндогъ сыновца своего Тевтевила и Едивида, пославшю ему на войну со вуемь своим на войну со Выконтомъ, на Русь воевать ко Смоленьку. И рЂче: «Што хто приемлеть, собЂ дерьжить». Вражбою бо за ворожьство с ними литву зая, поимана бЂ вся земля Литовьская и бещисленое имЂние их, притрано бЂ богатьство ихъ. И посла на нЂ вои своЂ, хотя убити и я. ОнЂма же увЂдавшима, и бЂжаста ко князю Данилу и Василкови, и приЂхаша во Володимеръ. Миндогови же приславшю слы своя, река: «Не чини има милости». Не послушавъшима има Данилови и Василкови, зане сестра бЂ ею за Даниломъ.
Потом же Данило сгада с братомъ си и посла в ляхы ко княземь лядьскьмь, река, яко: «Время есть христьяномь на поганЂЂ, яко сами имЂють рать межи собою».
<...>
Миндогъ же посла к папЂ и прия крещение, крещение же его льстиво бысть, жряше богомъ своимъ в тайнЂ: первому НънадЂеви, и Телявели, и Диверикъзу заеячему богу, и МЂидЂину, — егда выЂхаше на поле, и выбЂгняше заяць на поле, в лЂсъ рощЂния не вохожаше вону и не смЂяше ни розгы уломити. И богомь своим жряше, и мертвых телеса сожигаше, и поганьство свое я†творяше.
Въ лЂто 6766 [1258]. Романови же пришедшу ко граду и литвЂ, потокши на градъ литвЂ, ни вЂдЂша нишьто же, токмо и головнЂ ти, пси течюще по городищу. Тужаху же и плеваху, по свойскы рекуще: «Янда!», взывающе богы своя Андая и Дивирикса, и вся богы своя поминающе, рекомыя бЂси.
<...>
ОдолЂвшимъ, славяху бога и святую госпожю-богородицю, послаша же сайгатъ Данилови и Василкови, и обрадовастася Данилъ и Василко о помощи божией, иже на поганыя. Се бо бЂша людие Миндогови и воевода ихъ Хвалъ, иже велико убиство творяше землЂ Черниговьской, и Сиръвидъ Рюшковичь. Сирвидъ же утече, а Хвалъ убить бысть, инии мнозЂи.
Въ лЂто 6770 [1262]. И Воишелкъ же нача княжити в НовЂгородчЂ, в поганьст†буда, и нача проливати крови много. Убивашеть бо на всякъ день по три, по четыри. Которого же дни не убьяшеть кого, печаловашеть тогда. Коли же убьяшеть кого, тогда веселъ бяшеть. Посем же вниде страхъ божий во сердце его, помысли в собЂ, хотя прияти святое крещение. И крестися ту в НовЂгородьцЂ, и нача быти во крЂстьяньствЂ.
Въ лЂто 6778 [1270]. Нача княжити в Лит†оканьный, и безаконьный, прокляты, немилостивый Тройдей, егоже безаконья не могохомъ писати срама ради.
Белорусско-литовские летописи:
1. И родив Швинторог сына Кгомонта Ц. И зобрал собе великии князь Швинторог мЂстеицо на лЂсу велми хорошо подлЂ рЂки Вельи, \л.455об.\ гдЂ рЂка Вилна в Велю впадывает, и молил сына своего Кгирмента, дабы на том мЂсте было жилище Ч учинено, гдЂ бы его мертваго сожгли. И приказал сыну своему, дабы по смерти его на том мЂсте бы его зжог и всЂх князеи литовских и славных бояр созжено, и чтобы нигдЂ инде телЂса мертвых не зжены, толико там Ш, ибо Щ перед тем жигали телЂса мертвых гдЂ хто умре. И приказавши тЂ слова сыну своему Кгирмонту, великии князь Швинторог умре.
Великии князь Кгирмонт стал по отцы своем на Великом княжест†Литовском \л.456.\ и Жемоитцком, и Руском. И по приказу отца своего на том мЂсте, на устии рЂки Вилна, где в Велию вцадывает, учинил жгоище Ы, им же тЂло Э отца своего ЭЭ и коня его, на которомЂзживал, и шату его, которую нашивал, и милостьсника Ю его Ю, до которого он был ласков, и сокола и хоръта Я его зжог. И от того времяни князь великии литовскии и бояре там их тЂлеса жигали, и для того то мЂсто от того времяни прозвано Швинторога, во имя того великого князя. И коли которого великого князя литовского или пана созжено тЂло, тогда c ними кладывали ногти рыси или медвЂжи для того, иже вЂру имЂли тое, иже бы \л.456об.\ судныи день имЂл быть, и как знаменали собЂ, иже бы бог имЂл приити и сидЂти на горЂ высокои, и судити живых и мертвых, иже на ту гору трудно будет възлЂсти без тЂх ногтеи рысих или медвЂжьих, и для того тЂ ногти подлЂ их клали, на которых имЂли на ту гору лЂсти на суд к богу ити. A тако, аще и поганы были, a всегда потом собЂ знаменали, иже судныи день имЂл быти, и вЂрили из мЂртвых востанию и одного бога, которыи имат судити живых и мертвых.
2. И очистился от сна Ч своего и рече ворожбиту своему, имянем ЛиздЂику, которои был наиден в орлове гнЂзде, и был тот ЛиздЂико y князя Кгидимина ворожбитом и навыишших попом поганским.
3. B тЂ лЂта мати князя великаго литовскаго и жемоитскаго Куковоитова имянем Поста о О умре. И князь Куковоит, любя свою матерь, и учинил болвана на образ ея, чиня еи память, и поставил того болвана имянем матери своеи Пояты выше озера Козли П, его ж хвалили и за бога имЂли тое Посту Р. A потом тот болван изгнил, на том мЂсте липы выросли, и тЂ липы хвалили и за бога \л.452об.\ их имЂли и во имя тое Пояты. Потом князь великии литовскии и жемоитскии, пребывая в великои справедливости, любя подручных своих, сам князь Куновоит умре и оставил по себЂ сына своего Уптянуса на Великом княжест†Литовском и Жемоитском. Тои же сын, любя отца своего великого князя Куковоита, учинил болвана на память отца своего и подставил над рЂкою Святою недалеко Дявилтова, и того болвана хвалили. Потом тот болван згнил и там гаи высл С, и люди тЂ его хвалили тои гаи и прозвали его имянем господаря своего Кутовоита.
Хроника Литовская и Жомойтская
1. Олгерд, великий князь литовский, мЂл за собою едну жону, Юлиану 80, дочку князя витебского, а по смерти еЂ, мЂл другую жону, Марию, дочку князя сЂверского. A потым Олгерд з Витебска з жоною своею Ђхал до Вилня, где вышло против ему все посполство, плещучи руками, спЂвали «ладо, ладо», ведлуг обычаю поганского, оказуючи радость c повороту князя свое
2. Гедимин вставши, зозвал всЂх панов и дворан своих, и повЂдал сон свой, радячися и питаючи, що бы ся то розумЂло быти, и що значил той сон, бо литва на он час яко погане ледачому вЂрили Ы и сами ворожками бавилися, але той сон здался кождому 55 быти трудным и выложити не могли его. Аж потым призвал бискупа своего поганского, которому имя было Лыздейко, а 56 той Лыздейко 56 за живота Витени, отца Гедиминова, был знайден в гнездЂ орловом Ь в пуще 57, не при гостинцу, и сам его Витеня знайшол Э и ховати его дал, власне своего сына, a гды доросл, указал з себе рицерского звычаю прихилность, а, будучи на дворЂ княжом, научился звЂздарства ведлуг бЂгов небесных и снов выкладу, а Ю 58 потым за Гедимина найвышшим зостал поганским бискупом
3. Огонь вЂчный перунови. Поставил еще Кгедимин болвана 98 перунова Ь 99 з каменя кременистого великого, c которого огонь Э попы 100 огонь Ю 100 поганские кресали 1, в руках держачи, и огонь ему вЂчный з дубины в день и в ночи палили на том мЂстцу, где теперь костел святаго Станислава в замку от Ягелля, внука Гедиминового, збудованый
4. Кгедимин, великий князь, того року от нЂмцов в Прусех забит з ручници ЕЕ и 16 там на том же мЂстцу 16 душу вырихнул Ж 17. Сынове тЂло его припроводили З 18 до Вилня и все его рицерство, и там \л.473.\ обычаем поганским, наложивши великий сруб 19 смолного дерева, смолины сосновой, гроб ему наготовали И. A потым, гды всЂ седмь 19 А сынов на погреб отца своего з[ъ]Ђхалися, убрали его в одежу княжую цвЂтную, в которой ЙК 20 сам за живота найлЂпшей кохался, a при нем шаблю, рогатину, сагайдак, соколов пару, хортов пару, коня животного з седлом, слугу его, \42\ найвЂрнЂйшого коханка,
5. з ним звязавши на стос 20А дров положили, так теж зброю его 20Б и часть нЂкую Л 21 лупов неприятелских и трох вязнев нЂмцов збройных живых, вколь 22 дрова запаливши, з ним спалили. A гды горЂли уже, на той час плакали з великою жалостю всего рицерства, кидали 23 в 24 огнь пазногти рисии и М 25 медвежии, як был в них звычай стародавный. Потым, гды тЂла погорЂли, пепел 26 особно и кости якая 27 если не згорЂла, княжие от конских и псих зобравши в в труну зашпунтовавши, там же в землю поховали и до мЂста Вилня вернулися всЂ.
6. B той же час сыны Олгердовы, Андрей, князь полоцкий, и Димитрий, князь бранский 44, будучи окрещенны 46 в православную вЂру через 46 мачеху свою княгиню Анну (для чого отец их Олгерд поганин ненавидЂл, але бог любил их),
<...>
Старший брат же, князь Андрей, послал к меншому брату своему Димитрию потаемный лист, который лист был так написаный: «ВЂдаеш, брате, же нас отец наш Олгерд от себе откинул и возненавидЂл Ъ 49 для того, же принялисмо Ы вЂру православную христианскую
7. Року 1264. Данило, кроль руский, почал войско збирати з Василком своим братом, княземь володимерским, против Мендога, князя литовского и жмондского Н, хотячи Новгородка и остатка руских князств, которые Литва держала, достати, сподЂваючися до монархии Киевской, яко издавна было, привернути, a Литву през войну до голду привести. Послал тежь и до Болеслава Встыдливаго, кроля полского, и до инных княжат руских, просячи их, яко сусЂдов и панов христианских, o помочь противко поганой Литвы, але поляки ему вымовилися,
Житие Антония, Иоанна и Евстафия
виленский хронограф 16 века
…
Сию прелесть Совий въведе въ не, иже приносити жрътвоу сквернымъ богомъ Андаеви и Перкоунови рекше грому и Жвороуне рекше Соуце и Телявели съ коузнею, сковавше емоу солнце, яко светити по земли и възвергьшю емоу на небо солнце. "
Из Ливонской Рифмованной хроники ( N. Velius, Baltų religijos ir mitologijos šaltiniai, t. I)
Großer Raubzug der Litthauer
1423–1437 Sus bereit sich die cristenheit.
Das was den littowen leit;
Der wurfen do zusamne sich
Vumfzen hundert, noch wen ich,
Das sie der tuvel vurte:
Kein her sich nie gerurte
So vreuelichen in vremde lant,
So von denselben wart bekant.
Durch semegallen vuren sie,
Das was da vor gescheen nie,
Es sol gescheen kume me.
Zu swurben vuren sie ubir se,
Das ist genant das osterhap:
Als es perkone, ir apgot, gap,
Das nimmer so hart gevros. [...]
«Видать, Перкунас, их бог позволил им крепко замерзнуть»
Я. Длугош
Iovem autem in fulmine venerando, vulgari suo illum Perkunum
Имели те самые праздники, боги и обычаи, как язычники римляне, почитали бога Вулкана в огне, Юпитера в молнии, Диану - в лесах, Эскулапа - в змеях и ужах; в наиболее важных местах разводили поддерживаемый жинчем огонь, который вечно поддерживал. Почитали Юпитера образец грома, своим языком называемого Перкуном.
Псковская летопись
1. Домантъ же рече Давыдоу и Лоувѣ:
помози вам богъ и святая троица, оже еста оустерегла рать великоу; полѣста долов. И рече
Давыд и Лоува: не лѣзеве доловъ, хоіцеве живот свои дати на славоу, и кровъ свою про*
лияти с мужи псковичи за святоую троицоу и за вся церкви святыя; а ты, господине князь,
поѣди борзо с моужи псковичи на поганоую Литву.
2. nТогда псковичи много стомишася со княземъ со61 Ольгердомъ,61 крестити его хотяще62 и на княжении
посадити63 во Псковѣ; онъ же отречеся крестити64 и княжения65 псковъскаго;66 и окрести сына своего Андрѣя во святѣй Троицы67 в соборной68
церкви и посадиша его на 69 княжении псковичи,69 надѣющися70 помощи от
Олгерда
3. [1343] По семъ же что бяше гость псковскыи в Полтескѣ или в Литвѣ, тѣх
приимше Олгердъ и сынъ его Андрѣи, товаръ их весь отъяли и кони, и на
самых окоупъ поимаше, отпоустили а прочь
4. В62 лѣто 6773.02 Взя Воишеглъ землю Литовъскую,63 а64 Домонтъ 1265
прибѣже во Псковъ64 и крестися.
Комментариев нет:
Отправить комментарий