Объявление

пятница, 18 апреля 2025 г.

Магдебургское право


Делаются попытки реабилитировать классовый и национально-религиозный гнет, бытовавший в Речи Посполитой, под предлогом прогрессивности Магдебургского права. Давайте рассмотрим, чем являлось Магдебургское право. 

Читаем Л. Абецедарского «У святле неабвержных фактау»:


С. 10
Русь, русская народнасць тых дауних часоу <... > была адзиная народнасць, якая вызначалася агульнасцю мовы, агульнасцю тэрыторыи, агульнасцю культуры.

С.78
У адрозненне ад Рэчы Паспалитай, дзе кансервавалися найбольш застойныя, найбольш згубныя формы феадальных адносин, Расия ишла тады па шляху прагрэсиунага развицця. У расии тады узникали мануфактуры, пашырауся гандаль, расли гарады. Таварна-грашовыя адносины усе глыбей праникали ва усе поры эканомики.
Каб вывести сялянскую гаспадарку Беларуси з глыбокага заняпаду, царский урад неаднаразова вызваляу сялян на некаторы час ад дзяожауных подацей. Ранейшае самавольства феадалау аж да пакарання прыгонных сялян смерцю было абмежавана дзяржауными законами. Грабежницки продаж феададами соли сялянам быу заменены дзяржауными продажам яе амаль па сабекошту. На выпадки неураджаяу паусюдна стваралися сельских магазины(склады) з запасами збожжа.

Ужо неузабаве пасля узяднання з Расия у Беларуси пашырылися пасяуныя плошчы, павяличылися пасевы тэхничных культур, пачали узникаць мануфактуры, спачатку вотчынныя, а потым капиталистычныя. Шырокае будауництва паштовых дарог, водных шляхоу зносин(Агиньскага и Бярэзинскага каналау) злучыла Беларусь з гарадами Расии, з партами Прыбалтыки. Были ажыццёулены вяликия узрыуныя работы на дняпроуских парогах и створан водны шлях, яки звязау Беларусь з Украинай и узбярэжжам Чорнага мора. Развиццю гандлю садзейничали таксама ликвидация унутраных таможань и адмена пошлин на вываз з Беларуси сельскагаспадарчых прадуктау. Эканомики Беларуси стала на шлях прагрэсиунага развицця.

Пасля узяднання з Расия у Беларуси быу знищчан рэлигийны и аслаблен нацыянальны прыгнёт.

Что пишет о Магдебургском праве Лаврентий Абецедарский в книге «У святле неабвержных фактау»: 


1. Магдэбургскае права не вызваляла гараджан ад феадальнай залежнасци. Як и раней, усе яны были феадальна залежными, гэта значыць абавязаными выконваць у карысць феадалау павиннасци. Розница была тольки у тым, што ранейшыя шматликия натуральныя павиннасци феадалы замянили адзиным штогадовым грашовым падаткам, сума якога была не менш сумы ранейшых натуральных павиннасцей. 

2. Магдэбургскае права не вызваляла гараджан и ад улады феадалау. Гарадской радай киравау войт, яки не выбирауся гараджанами, а прызначауся вяликим князем. Пасаду войта звычайна у вяликих гарадах займали буйныя феадалы з великакняжацкага акружэння. Пастановы рады, не зацверджаныя войтам, не мели силы. Войт жа мог выдавать абавязковыя для гараджан пастановы и без згоды рады.

И, главное, зачем М. право вводилось?


Выкананне натуральных павиннасцей адрывала гараджан ад сваих заняткау, перашкаджала их рамесницкай и гандлевай дзейнасци. Таму усе гараджан выступали супраць феадальгага прыгнёту. Адзины фронт гарадскога насельництва стварау для феадалау небяспеку.

Каб раскалоць адзинства гарадскога саслоуя, перацягнуць на свой бок гарадских багацеяу, а таксама стварыць умовы для развицця рамяства и гандлю, вяликакняжацкая улада пачала прадастауляць гарадам права на самакираванне.

Звычайна усе месцы у гарадской радзе захопливали багацеи. Яны перакладвали цяжар вяликага грашовага падатку на плечы гарадских низоу, разверстваючы гэты падатак не прапарцыянальна прыбыткам, а падушна. У 1606 г. жыхары Магилева скардзилися каралю: «Мы люд посполитый... от панов бурмистров, радец и лавников великое обтяжение и кривды поносим... они сами с повинными приятели своими на врады се обирают, пожитками мескими водлуг воли своее без ведомости нас справуют, себе и повинных себе вспомогают, личбы не чинят, листы альбо податки частые без ведомости нашое на нас накладают... нас посполитого человека в нивошто оборочаючи»

Беларуски архиу т. 1, Минск, 1927, стар. 82

Яшчэ у 1584 г. гарадская рада у адной з пастаноу адзначала, што «много людей убогих есть в месте, которые не только жебы мели здолеть четверть жита купить, але и за грош и за два купить не может хлеба през недостаток свой»

З. Ю. Копысский. Из истории общественно-политической жизни городов Белоруссии в XVI-первой половине XVII вв.  // Труды Института истории АН БССР, вып. 3, Минск, 1958, стар. 29

Гарадская бедната и иншых гарадоу скардзилися уладам, што даведзена «да гибели и убоства». У книзе гарадской рады Брэста за 1624 г. есць сведчанне, што бедняки «памираюць на вулицах ад голаду, бо не маюць сродкау, как прахарчавацца»

там жа, стар. 29

Захаваушы свае ранейшыя прыбытки, задаволиушы за кошт гарадских низоу интарэсы эксплуататарская вярхушки, феадалы заручылися яе падтрымкай. Таким чынам, яны раскалоли адзинства гарадскога саслоуя у яго барацьбе супраць феадальнага прыгнечання. 
Пераважная ж большасць гарадского насельництва, нягледзячы на магдэбургскае права, пакутвала ад прыгнечання и з боку гарадских багацеяу, и з боку феадалау. Менавита з гэтай прычыны у першай палавине XVII ст. народныя масы беларуских гарадоу (Магилева, Вицебска, Полацка и инш.) узнимали антыфеадальныя паустанни, а у сярэдзине XVII ст. разам з беларуским сялянствам и украинским казацтвам вяли вызваленчую вайну. 
Распаусюджваючы сваю хлусню аб «народапраустве», аб «залатым веку», былыя гитлерауския паслугачы проципастауляюць сучасную савецкую рэчаиснасць далекаму минуламу беларускага народа, якое яны выдаюць за найлепшыя часы усей яго гисторыи. Але гистарычныя факты пераканауча паказваюць, чаго варты их антысавецкия паклепы. 


Вот что пишет о М. праве А. Мальдис «Як жыли нашы продки»

У XVIII стагоддзі, асабліва ў першай яго палавіне, гарады Рэчы Паспалітай перажывалі глыбокі ўпадак. У параўнанні з XVI стагоддзем прыкметна скарацілася насельніцтва, заняпалі рамесніцкія цэхі. Як сведчаць творы мемуарнай літаратуры, мяшчане знаходзіліся ў намнога горшым становішчы, чым шляхта: яны мусілі плаціць мноства падаткаў — пагалоўны, падымны, «гіберну» (ваенны), чопавы, паштовы, несці выдаткі на кватарунак войск, уносіць мыта пры вывазе тавараў за граніцу, не мелі права набываць зямлю і пасылаць (да 1791 года) паслоў на сейм. Фармальна горадам па-ранейшаму кіраваў магістрат — бургамістр, радцы, лаўнікі. Але фактычна ўсё залежала ад магнатаў і шляхты, ад каралеўскага старосты. Яны ўмешваліся ў рашэнні магістратаў, узаемаадносіны цэхаў, камандавалі, калі і дзе праводзіць кірмашы.



Кроме того, на Вальном сейме принимались постановления, обязательные для городов: решения по каменицам и пляцам, проведение ярмарок, починка мостов и прочие вопросы благоустройства.

Таким образом, все решения городской Рады должны были быть одобрены представителем феодальной власти - назначаемым, а не избираемым,  войтом. Феодальная вертикаль и Вальный сейм могли через назначенного войта продвигать свои постановления, обязательные для исполнения горожанами. Сами же феодалы были заинтересованы, чтобы мещане сами судились между собой и вырабатывали через Раду постановления. Для городской верхушки это был способ сблизиться с феодальной властью, хотя никакого права в сеймы избираться они не имели, а также возвыситься над остальными горожанами.  В случае притеснений со стороны феодалов мещане жаловались королю. Также мещане жаловались королю на «обтяжения» и «кривды» со стороны городской верхушки - богатых горожан. Нечто похожее было и в России при вечевом праве в Новгороде и Пскове, где новгородцы и псковичи также прибегали к заступничеству великого князя, дабы их рассудил. 

Жалобы мещан на великого князя(из группы VK zмагар




Что в Речи Посполитой духовенство и шляхта могли легко вмешиваться в жизнь города говорит проект иезуитов 1717 года по уничтожению греческого обряда, иначе если бы мещане были свободны независимы, то могли бы исповедать веру какую хотят? Таким образом, М. право становилось инструментом не только социального, но и национального и религиозного гнета.


«potem od przełożeństwa i wszelkiey w mieście zwierzchności, jakiż kolwiek czyniącey profit, odsadzić Rusnakow, samych tylko utrzymuiąc przy tychże rzymskich katolikkow.
Jako też i w tem trzeba pilność mieć, ażeby wszelkie dekreta z Magdeburgii i inne pisma po polsku, a nie po rusku wychodziły; a tak Rusnacy więksi, jak byli, prostacy zostaną, i żadney w miastach nie będą mieli ani mocy ani powagi»

1672 г. апреля 21. - Универсал витебского воеводы Ивана Храповицкого населению г. Витебска, предписывающий не ходить в православные церкви на богослужения и нормы поведения праздничные дни

Теплова. Уния в документах. - 1997;  № 83; Витебская старина Т. V Ч. 1 с. 237-38
1672 г. июля 9. - Письмо Киприана Жоховского, коадъютора митрополии, епископа Витебского и Мстиславского, к бургомистрам и ратманам г. Витебска, запрещающее посещать православный Марков монастырь
Теплова. Уния в документах. - 1997  №84; Витебская старина Т. V. Ч. 1. С. 239-41

А. П. игнатенко «борьба белорусского народа за воссоединение с Россией»


Различные меры для насаждения унии применяли местные власти, католическое и униатское духовенство в Витебске. В октябре 1670 г. униатский митрополит Г. Коленда писал должностным лицам витебского магистрата: «Если вы не оставите этих сборищ и московских понятий о схизме, тогда придется мне вступиться за кровь блаженного Иософата, которая в Витебском воеводстве совсем было уже искоренила схизму»,— и предупреждал, что будет жаловаться воеводе и просить его, чтобы поступал с «вами не так снисходительно, как привык он это делать» 170. Свою угрозу митрополит, по-видимому, привел в исполнение, так как в апреле 1672 г. последовал универсал воеводы Храповицкого, который запрещал витебским мещанам посещать православное богослужение под угрозой лишения города магдебургского права 171. Однако, несмотря «на непрестанные гонения от униат» 172, искоренить. православие в Витебске оказалось не легким делом. Поэтому в 1721 г. витебский воевода и войт, опираясь на королевские грамоты, вновь требовали, чтобы в городе «никаких дизунитов (т. е. православных.— А. И.) явных и тайных» не было173

170. Витебская старина, стр. 235—236

171. Cz. Jankowski. Powiat Oszmiaiiski. Petersburg, 1898, str. 122. 

172 История Польши, т. 1. M., 1954, стр. 270

Состоявшийся в феврале этого же года сеймик Витебского воеводства вынужден был констатировать, что «весьма много дизунитов — явных и тайных, в нарушение прав, в городе живут, производят торговлю, получают с города пользу и других обращают в дизунию» 174.

Для уничтожения православия сеймик постановил: дизуниты не должны быть допускаемы ни к какой городской или ратушной должности, и требовал конфисковать их имущество и лишить прав жительства в Витебске 175.

175 J. Р е г d е n i a. Stanowísko Rzeczypospolitej szlacheckiej wobec sprawy Ukrainy.., str. 107

Белоруссия в эпоху феодализма, т. 2


№246. 1668 г. апреля 17. - Грамота короля Яна Казимира полоцкому воеводе и войту, магистрату и мещанам Полоцка о строгом соблюдении порядка выбора на магистратские должности только католиков и униатов
ИЮМ, вып. 6, Витебск, 1874, с. 257-60. Запись в актовой книге Полоцкого магистрата

Первольф Славяне... т. 3 ч. 2






Магдебургское право было отменено ещё в Речи Посполитой для большинство городов и местечек. (Из группы «Мы Патриоты Белой Руси», VK)

В 1776 году Сейм принял решение о том, что устаревшее средневековое право отменяется на всей территории нынешней Беларуси, кроме Лиды, Новогрудка, Волковыска, Пинска, Минска, Мозыря, Гродно и Бреста.

 Магдебургское право имели 60 городов и местечек Беларуси. Выходит, в 1776 году Магдебургское право отменили для 87% (!) населённых пунктов, имевших его ранее. В Королевстве Польском отменили ещё раньше. В Российской же империи оно отменено лишь в 1831 году (вместо устаревшего средневекового права, действовала екатерининская Жалованная грамота городам 1785 года, а впоследствии - либеральное Городовое положение 1870 года).

Источник (на скане): Skrzetuski W. Prawo polityczne narodu polskiego. T. II. Warszawa, 1784. S. 111.


Причина отмены в том, что мещане их небрежные, неумело занимались сельских хозяйством, не имели побуждения к торговле, купечеству, ремеслам, из-за непросвещенных судей. В таких местечках из-за непросвещенных судей часто страдала справедливость. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий